Zichtbare levenspijn indringend verfilmd

Fritz de Jong

Film: Offline

Regie: Peter Monsaert

Met: Wim Willaert, Anemone Val­cke

Te zien in: Nijmegen
Na zeven jaar in de gevangenis te hebben doorgebracht, heeft randfiguur Rudy maar twee doelen. Net zoals vroeger wil de bajesklant wasmachines repareren. En bovenal wil hij het door zijn ex-vrouw verbroken contact met zijn inmiddels volwassen dochter herstellen. Dat laatste blijkt nog het makkelijkst te realiseren, omdat deze door het leven getekende jonge vrouw (Anemone Valcke) haar studie financiert met chats op een sekswebsite. Al snel is Rudy haar beste klant. Dat hij voor veel geld inbelt via de computer van zijn Marokkaanse buren, geeft de nodige problemen, maar uiteindelijk vindt hij toch een manier om in het echt leven - 'offline' zogezegd - contact te leggen met zijn dochter. De opmerkelijk zelfverzekerd debuterende regisseur Peter Monsaert schildert een indringend beeld van de onderkant van de Vlaamse samenleving. De uit Gent afkomstige regisseur brengt de Gentse zelfkant prachtig, bijna poëtisch in beeld. Het komt allemaal zeer authentiek over, iets dat versterkt wordt door het feit dat alle acteurs in Offline dialect spreken. De beelden worden nog eens versterkt door de melancholische tonen van de Belgische popgroep Triggerfinger. De meest succesvolle Belgische band van dit momenband tekende voor de volledige soundtrack van Offline. Ruben Block en de zijnen bewijzen er opnieuw hun veelzijdigheid mee. Aan de hand van Rudy's moeizame terugkeer in de maatschappij, vraagt Monsaert zich af of mensen recht hebben op een tweede kans. Gaandeweg de film blijkt dat Rudy iets afschuwelijks heeft gedaan. Zijn verbitterde ex-vrouw gunt hem die kans dan ook niet. Zijn dochter, die geheel van hem is vervreemd, twijfelt nog. Maar de grimmige vertelling is het schrijnendst op de momenten waarop doorschemert dat Rudy - vol zichtbare levenspijn vertolkt door Wim Willaert - zichzelf die tweede kans misschien ook wel niet gunt.

4